Perdu le 2.9.1940: le VILLE DE MONS victime du U 47 de Prien, le "héros" de Scapa Flow
ss VILLE DE MONS
7463 blt 1921 American International Shipbuilding Corp. (Hog Island), Philadelphia (679) L 6.7.1920 C 1.1921
6282 under deck 3884 n 8000 dwt
436.9 x 58.2 x 35.9 ft
2 steam turbines dr geared to 1 sc shaft 1290 NHP by General Electric C°,
Schenectady, N.Y. 15 kn
cruiser stern 2 decks + shelter deck
laid down as SKANAWONO
21-21 TOURS US Shipping Board, Philadelphia Am/
21-24 TOURS US Army Transport Am/
24-29 AMERICAN SHIPPER US Shipping Board, New York Am/
3.4.1924 first voyage New York-London with accomodation for 12 P
1926: altered to carry 80 P
29-31 AMERICAN SHIPPER United States Lines, Inc New York Am/
4.11.1931 first voyage New York-Plymouth-Cherbourg-Hamburg
Rotterdamsch Nieuwsblad: Southampton 30.4.1932: het Amerikaansche ss AMERICAN SHIPPER, van New
York naar Hamburg, is met schade aan de schroef alhier aangekomen en voor onderzoek in een droogdok
geplaatst.
Hamburg 2.5.1932: heeft de schroefschade in het dok te Southampton hersteld en is hier heden aangekomen.
Oct 1932 after last voyage New York-Hamburg-New York laid up New York till Jul 1934
21.7.1934 back in regular service
31-36 AMERICAN SHIPPER United States Lines C° of Nevada, Inc.
(Roosevelt SS C°), New York Am/
36-38 AMERICAN SHIPPER United States Lines C°, New York Am/
(International Mercantile Marine, mgrs)
38-40 AMERICAN SHIPPER United States Lines C°, New York Am/
40-40 VILLE DE MONS Société Maritime Anversoise, Antwerp Be/
22.3.1940: first voyage New York-Liverpool
made 4 voyages under Belgian flag. Lost during the fifth
2.9.1940 16.37 T/S in pos. 58°20'N-12°00'W by U 47 (KK Günther Prien) o/v
New York (left 24.)-Liverpool & Glasgow, 4378 tons general cargo, 648 tons corn, 536 tons wheat,
1280 boxes of pears (Grid AM 1685)
Capt. Percy Robertson (British) 1 dead 7 wounded out a crew of 54
Faisait route isolément, à 13,5 kn, route au 105°. Heurté à babord, à hauteur de la cale 1 par 1 T
3.9 un sous-marin allemand fait surface et demande le nom du navire coulé puis repart.
8.9.1940 à 10.50 canot n°3 (15) s'échoue sur la grève de New Tolsta, petit village situé
à 14 m au N de Stornoway, Lewis Island, Hebrides
canot 4 (21) recueilli le 7 vers 01.30 par le chalutier BEN ADEN (203/18 homeport Aberdeen) à
environ 7 m à l'E des Flannan Islands. Débarqués à Breasclete (Loch Roag)
Canot n°2 (17) recueilli le 8 vers 16 h à 3 1/2 m du Cap Wrath par le chalutier QUERCIA (GY 680)
288/12 de Grimsby et débarqués le 9.9 à 08.45 à Stornoway
At 16.35 h was hit by one G7e torpedo from a spread of three torpedoes fired by U 47 NE of
Rockall. Sank after being hit by a G7a coup de grâce at 17.01 h (uboatnet)
25.8.1940 à New York départ pour son dernier voyage