Bonsoir à tous,
Ci-joint, l'historique du MONTHOUET de la CMB
ms MONTHOUET
9206 blt 1961 Cockerill-Ougrée SA, Hoboken (809) L 26.11.1960 T 26/27.10.1961
del 28.10.1961 MT 5.11.1961
5259 n 12795 dwt
147,12 x 19,00 x 9,052 x 12,04 m (482.8 x 62.4 ft)
Oil 2 SA 5 cyl 760 x 1550 mm Sulzer 5875 BHP (4383 kW) by SA Cockerill-
Ougrée, Seraing 14 kn
intended as MONGALA
used as auxiliary training ship
61-79 MONTHOUET C° Maritime Belge (Lloyd Royal) SA,
Antwerp Be/
31.7.1962 03.50 GMT collided with Liberian ms ARABELLA 3 m N of Cape Griz Nez, badly
damaged and took fire. Towed to Antwerp where arrived 2.8.1962 for repairs. 5
victims. (équipage : 43 c. Everard)
was o/v Antwerp-Persian Gulf, during fog
te 3.50 aan bakboordzijde, onder een hoek van 60° op ongeveer 20 meter van het uiterste
achterschip aangevaren. De botsing was uiterst geweldig, na de schok viel de motor stil en
bleef onbruikbaar. De MONTHOUET liep zware schade op onder de waterlijn, de hutten van het
achterdek, waar een deel der bemanning was ondergebracht, werden ingedeukt, het dek
opgerold en vervormd, terwijl onmiddelijk hevige brand ontstond op dek, op de achterplecht
en in het tussendek van ruim 5.
Te 4.10 op 4 m afstand, richting 345° van Kaap Gris Nez kwam de MONTHOUET ten anker,
te 5.25 was de sleepboot JEAN BART langszij en begon onmidelijk bij het blussen
assistentie te verlenen. Rond 15.20 was het vuur overmeestert en werd het blussen stopgezet.
Vervolgens zouden bij deze aanvaring volgens verklaringen 5 kleurlingen zijn omgekomen in de
brand. Deze bemanning zou zijn opgesloten in de vertrekken op het achterdek en deuren zijn
bij de aanvaring vast komen zodat er geen ontkomen meer was.
ARABELLA (6854/53) endommagé à l’étrave
Le MONTHOUET avait quitté Dunkerque le 31.7.1962 avec une cargaison de divers
(dont environ 80 t de produits chimiques en fûts)
14.6.1979 sold
79-80 FORTUNE GLORY Orient Harmony Maritime SA, Panama Pa/
(Phoenix Enterprises C° Ltd)
80-83 ALEXANDROS P Alexandros Shipping C°, Piraeus Gr/
(Commercial Shipping Corp SA, mgrs)
1983 to Pakistan shipbreakers and arrived at Karachi 28.7.1983.
BU by Adam Steel Ltd began at Gadani Beach 26.9.1983.
Greek register 1984: repris as ALEXANDROS P owned by Mofarrij Shipping Ltd
(Markakis Stelios), Valletta Mal/ ??